четверг, 30 апреля 2020 г.

3-Є, дитяча психологія, остання лекція!

Тема . Психологічна готовність дитини до навчання в школі.

1. Проблема психологічної готовності дитини до школи.
2. Види психологічної готовності дитини до школи:
   а) функціональна;
   б) емоційна та мотиваційна;
   в) вольова;
   г) інтелектуальна;
   д) особистісна.

1. Вступ до школи – переломний момент в житті дитини, незалежно від того, в якому віці вона йде до першого класу; це перехід  до нового способу життя і умов діяльності, до нового положення в суспільстві, нових взаємостосунків з дорослими і однолітками.
Нове положення в суспільстві полягає в тому, що дитина не просто переходить з дитячого садка до школи, але й в тому, що її навчання стає обов‘язковою, суспільно значимою діяльністю. За результати свого навчання дитина несе відповідальність перед вчителем, школою, своєю сім‘єю. Тепер дитина підкорена системі суворих, однакових для всіх школярів правил.
Позиція школяра є суб‘єктивно важливою для дитини тим, що вона змінює її самооцінку – вона школяр. Дитина намагається якомога швидше розібратися в правилах поведінки, вони глибоко цікавлять її.
Педагог для дитини є не просто дорослий, який викликає чи не викликає симпатію. Перший вчитель – посередник знань, у функції якого входить передача досягнень культури, досвіду людства дитині. Саме особистість першого вчителя може стати прикладом для наслідування.
По – новому складаються стосунки з однолітками. Головним мірилом, який визначає положення дитини в групі однолітків, стає оцінка вчителя її поведінки, успіхів у навчанні. Дитина прагне ствердити себе серед інших дітей тепер не в грі, а в навчальній діяльності. Задача вчителя полягає в тому, щоб навчити кожну дитину вчитися – вчити себе.
Провідною діяльністю школяра є навчальна діяльність. Основна її мета – засвоєння знань. Але дитина повинна бути ще й правильно вихованою. Це друга за рахунком, а не за значенням, мета навчальної діяльності..

2. а) Організм дитини шестирічного віку інтенсивно розвивається. Функціональна готовність включає в себе готовність мозкових функцій. Так, дозрівання лобних ділянок  мозку – центр волі – відбувається на момент 7 років; завершується процес мієлінізації нервових волокон, що сприяє розмежуванню процесів збудження і гальмування, згладжуванню неконтрольованості емоцій.
Якщо дитина функціонально не є готовою до навчання в школі, то спостерігається підвищення хворобливості дитини, перевитрата енергії за рахунок здоров‘я. Так, вона прагне навчатися, а можливості не дозволяють, оскільки дитина швидко втомлюється.
Денна, тижнева, річна динаміка працездатності
Працездатність протягом дня
Перший урок – найпродуктивніший. На наступних уроках продуктивність і якість працездатності знижується. (тривалість уроку не більше 35 хв.)
Працездатність протягом навчального тижня
Найбільш продуктивні дні тижня – вівторок, середа; день найбільш низької працездатності – п‘ятниця.
Працездатність протягом навчального року
Здорові шестирічні діти, готові до навчання, дають продуктивні показники працездатності починаючи з 4 – 6 тижнів; у багатьох дітей цей період триває до 8 – 9 тижнів.

Б) Важливою стороною психологічної готовності до школи є достатній рівень емоційної готовності – передбачає психологічну захищеність дитини, реальне здорове емоційне ставлення до школи, до проблем в навчанні. Дитині треба дати реальну інформацію про школу та її функції. Переконати її в тому, що в школі вона буде отримувати нові знання, ставати освіченою, а не тільки «отримувати гарні оцінки». Бесіди про школу треба проводити вже в дитячому садку з дітьми з метою підготувати їх до майбутніх успіхів або можливих невдач, які виникають в школі. Дітям необхідно пояснити умовність і вузькість понять оцінки.
В) До вольової готовності входить довільність поведінки, психічних процесів, наявність вольових якостей особистості. Що стосується довільності пізнавальної активності, то вона хоч і починає формуватися в старшому дошкільному віці, до моменту вступу до школи ще не досягає певного розвитку: дитині важко тривалий час зберегти стійку довільну увагу, вчити значний за об‘ємом матеріал та інше. Сприяти підвищенню вольової готовності допоможе сюжетно – рольова гра, яка не зникає з повсякденної діяльності першокласника.
Г) До розумової (інтелектуальної) готовності входять знання про оточуючий світ – про предмети і їх властивості, про явища живої та неживої природи, про людей, працю, про норми поведінки. Особливе місце посідає оволодіння деякими спеціальними знаннями та навичками, які відносяться до власне шкільних , - грамотою, розв‘язанням арифметичних задач. У дитині мають бути в достатній мірі розвинуті всі психічні процеси, які сприятимуть успішному засвоєнню навчальної програми.
Д) Особистісна готовність – допомагає дитині увійти до колективу однолітків, знайти в ньому своє місце, включитися у спільну діяльність. Це суспільні мотиви поведінки, засвоєні дитиною правила поведінки по відношенню до інших людей, вміння встановлювати і підтримувати взаємостосунки з однолітками.



1 комментарий:

  1. Play Free Slots Online for Real Money - ChoEgoCasino
    In our Free Slots Online, you can play for real money the casino games offered by Slots.lv, a top-rated site with the highest RTP 1xbet in the choegocasino industry. Rating: 5 kadangpintar · ‎2 reviews

    ОтветитьУдалить