Психічний розвиток дитини до вступу в школу
План
1.Значення
та загальна характеристика перших шести років життя дитини.
2.Розвиток
пізнавальної сфери дитини до вступу в школу.
3.Розвиток
мовлення.
4.Становлення
особистості дитини перших років життя.
1
Період від народження до вступу в
школу є важливим тому, що від нього залежить
майбутній розвиток людини. Цей період характеризується виключно інтенсивним
розвитком дитячого організму і особливо швидким розвитком мозку. Мозок
новонародженої дитини важить приблизно 350 г , що в чотири рази
менше, ніж мозок дорослої людини. Але до 7 місяців вага мозку подвоюється, а до 2-3 років - потроюється. Під час
посиленого росту формується дуже складна і тонка внутрішня конструкція
мозку, його нервових центрів, а також кліткових полів кори півкуль головного
мозку та нервових шляхів. Це період посиленого дозрівання вищих відділень
нервової системи. Відомо, що найсприятливіший час для впливу на формування
психіки та для виховання настає саме тоді, коли відповідні функції знаходяться
в процесі дозрівання. Деякі періоди розвитку є особливо чутливими щодо певних
впливів середовища (сензитивними). Період від народження до вступу в школу - це
оптимальний час для розвитку процесу
ходіння, початкового оволодіння процесом мовлення, початкового
емоційного уподобання. Саме в цей період закладаються основи всіх психічних властивостей особистості, пізнавальних
процесів і видів діяльності.
Загальна характеристика вікових періодів:
0-2,5 міс. – фаза новонародженості
Соціальна
ситуація розвитку: дитина психологічно злита з матір’ю.
Провідна
діяльність: емоційне спілкування з дорослим.
Основні
новоутворення: розвивається сприймання, зорове, слухове зосередження,
інтерес до оточення, з’являється «комплекс пожвавлення» (емоційна і рухова
реакція на обличчя матері).
Дитина психологічно злита з матір’ю, але
не має засобів для спілкування з дорослим.
2,5 міс. – 1 рік – період немовляти
Соціальна
ситуація розвитку: життя залежить від дорослого, але дитина стає
активною у діях з предметами. Ставлення до предмету і людини ще не розведені,
залежність ставлення до предмету від спільного переживання ситуації з іншою
людиною.
Провідна
діяльність: емоційне спілкування.
Основні
новоутворення: емоційно забарвлене самовідчуття, автономне мовлення,
первинне усвідомлення психологічної спільності з дорослим.
Потреба і пізнанні предметного світу. Емоційного
спілкування вже для цього недостатньо.
1 р. – 3 р. – раннє дитинство
Соціальна
ситуація розвитку: Дитина психологічно починає усвідомлювати себе. Дитина
пізнає за допомогою дорослого предмети, проявляє інтерес до інших дітей.
Провідна
діяльність: предметна гра.
Основні
новоутворення: наочно-дійове мислення, мовне спілкування, поява
самосвідомості, комплекс «Я сам» (хоче все робити самостійно, є непокірним,
впертим, але не має для цього можливостей, тобто не вміє це робити).
3р.-6 р. – дошкільне дитинство
Соціальна
ситуація розвитку: дитина активно взаємодіє з дорослим, який є зразком
для наслідування та дітьми.
Провідна
діяльність: сюжетно-рольова гра.
Основні
новоутворення: підпорядкованість мотивів, поява самооцінки,
усвідомлює свою стать, себе в часі, свої переживання, норми моралі.
2
Немовлята. Щодо пізнавального розвитку немовлят, то тут передусім
варто розглянути особливості розвитку сприймання. Зорові зосередження, які
з'являються у фазі новонародженого, удосконалюються, і до 3 місяців їх
тривалість досягає 7-8 хв. На другому місяці життя у дитини з'являється
здатність розрізняти прості кольори, відділяти людей від оточуючих предметів,
що призводить до появи комплексу пожвавлення. Після 3-4 місяців дитина здатна впізнавати обличчя і голос матері в
будь-який час. Дитина реагує на колір, розвивається сприймання форми і
величини предметів, а також після 8
місяців діти починають боятися і уникати висоти, що свідчить про
розвиток просторового сприймання. Вважають, що немовля в цей період має
цілісну картину світу. Сенсорні процеси,
які включені в обслуговування практичних дій по маніпулюванню предметами,
здобувають характер орієнтовно-дослідницьких перцептивних дій.
У однорічних
немовлят виражений пізнавальний інтерес до оточуючого світу
і розвивається пізнавальна активність. Вони виділяють предмети, починається їх
активний пошук, формується асоціативна пам'ять. Перше півріччя дитина здатна впізнавати предмети, а в другому півріччі вона
може відтворювати образ предмета по пам'яті. В кінці першого року життя з'являються
ознаки наявності мислення у формі сенсомоторного інтелекту. Виникає тісний
зв'язок між сприйманням і дією.
Раннє дитинство. У період раннього дитинства серед всіх психічних
процесів домінує сприймання. Дитина не може діяти без опори на сприймання. З
цим пов'язана відсутність у дітей творчої уяви. Важливою характеристикою
сприймання є емоційна афективність.
Афективний характер призводить до сен-сомоторної єдності. Дитина бачить предмет.
Він її приваблює і відповідно дитина починає діяти. Від року до двох дитина
користується різними варіантами виконання однієї і тієї ж дії.
Мислення в цей період називають
наочно-дійовим. Від півтора до двох років у дитини з'являється здатність
вирішувати задачі не тільки методом проб і
помилок, але й шляхом здогадки. До кінця раннього дитинства складається
здатність до узагальнення, переносу
досвіду в нові ситуації, уміння встановлювати зв'язки між предметами
шляхом експериментування. Основну роль при
цьому відіграє сприймання. Впродовж раннього дитинства відбувається поступовий
перехід від наочно-дійового до наочно-образного мислення, дії з
матеріальними предметами тут замінюються діями з їх образами. Початок
формування наочно-образного мислення збігається
зі становленням елементарної самосвідомості
та початком розвитку здатності до довільної саморегуляції. Відбувається
розвиток інтелектуальних операцій і формування понять.
Дошкільний період. У
дошкільний період сприймання втрачає свій афективний характер: перцептивні та
емоційні процеси диференціюються. Воно стає осмисленим, виділяються довільні дії (спостереження, пошук). Мимовільна
увага та пам'ять переважає протягом
усього дошкільного дитинства. Але вже в цей період дошкільники вперше починають керувати своєю увагою, а пам'ять
починає включатися в процес становлення особистості. Саме 3-4 роки життя стають роками перших дитячих спогадів.
У першій половині
дошкільного дитинства в дитини переважає репродуктивна уява, механічне
відтворення отриманих даних. У старшому дошкільному віці, коли з'являється
довільність у запам'ятовуванні, уява перетворюється в творчу. Уява дитини формується
в грі. Перетворення дійсності виникає не лише шляхом комбінування, але й за допомогою надання предметам нових властивостей.
3
Впродовж першого року життя у
дитини розвивається фонематичний бік мовлення.
Здійснюється перехід від голосних реакцій до словосполучень, а від них
до словоутворень. Зокрема, спостерігається така послідовність: 2-й місяць -
дитина слухає звуки, виникає спонтанна вокалізація; 3-й місяць - дитина впізнає
голос, використовує звуки у "розмові" з дорослим, з'являється
гуління; 7-8-й місяць - виникає реакція на слово, лепет, вокалізація при
маніпуляціях, формується інтонаційне та фонематичне
поле мозку, розуміння мовної ситуації, окремих слів; 10-12-й місяць -
встановлюється зв'язок між назвою предмета і самим предметом, з'являються
перші склади.
У цей період розвиток мовлення
здійснюється через включення дитини у спілкування з дорослим. Спочатку виникає
увага до його мовлення, а потім дитина
наслідує дорослого.
Другий рік. Встановлюється
зв'язок фонетичної (звукової) і смислової сторони мовлення. Спостерігається
самостійність мовлення. Дитина може говорити, вимовляти слова, не надаючи їм
певного змісту, або ж повторювати слова, які сама не розуміє.
Слова часто випереджають мислення. Мовлення має сильний
емоційний заряд. Тут більше розвивається пасивний словник дитини. Більшість
дітей говорить простими реченнями.
Третій рік. Формується
елементарна граматика. Розвиток мовлення
обумовлюється не тільки спілкуванням з дорослим, а й включенням дитини в
практичну діяльність. Формується регулююча функція мовлення (дитина
підпорядковується інструкції дорослого), вміння слухати і розуміти літературні
твори.
В дошкільний
період мова стає засобом спілкування, мислення дитини та
свідомого вивчення. Розвивається звуковий та граматичний
бік мовлення. У грі в процесі спілкування з ровесниками розвивається
діалогічне мовлення. Формується інтелектуальна функція мовлення. Воно регулює
практичні дії дитини.
Зростає активний
словник, що дозволяє дошкільнику перейти від
ситуативного до контекстного мовлення. Мовлення перетворюється в
універсальний засіб спілкування. Дитина може розповісти казку, передати свої враження. У цей період дитина не тільки активно оволодіває мовою, а і самостійно
творить нові слова.
4
Особистість дитини - це жива і органічна
єдність її індивідуальних особливостей, але окрім цього вона має багато сторін, які є типовими для всіх дітей. Гербарт
стверджував, що дитина - це "хамелеон". Однією з характерних
рис дитячої особистості є її незавершеність, здатність швидко змінюватися.
Друга риса - ніжність і тендітність дитячої особистості, що відзначається її легкою піддатливістю. Дитина легко
вбирає різні переживання, не уміючи зрозуміти свої конфлікти і
правильно їх вирішити. Панування емоцій, реального "Я", слабка влада
інтелекту, відсутність звичок, певних стійких оцінок призводить до того, що у
дитини немає нічого штучного, вона безпосередньо слідує своїм захопленням і почуттям, їй притаманна справжня духовна свобода. У цьому полягає неповторність
становлення дитячої особистості, розвиток якої відбувається в напрямку
збагачення її досвіду, волі та інтелекту.
Д.І.Фельдштейн, Д.Б.Ельконін вказують на
те, що становлення особистості дитини відбувається в процесі її діяльності.
Виділяються такі етапи розвитку дитячої особистості:
1-й етап (0-1р.):
Новонароджена дитина діє під впливом лише біологічних потреб, але потім
її діяльність визначається сприйманням тих предметів і людей, в яких втілені ці
потреби. Уже в періоді немовлят встановлюється
позиція дитини "Я в суспільстві",
що призводить до розуміння наявності інших і є кроком до становлення
особистості. Немовлята потребують взаємин з
дорослими. Ця потреба задовольняється в інтимно-особистісному
спілкуванні.
2-й етап (1р. -
Зр.): У ранньому дитинстві відбувається різкий перехід до предметно-маніпулятивної діяльності. Спілкування з
дорослими забезпечує присвоєння дитиною їх досвіду, в тому числі й оволодіння
мовою. В 2 роки дитина більш чітко виділяє власне "Я" від
"ІНШОГО". В 3 роки дитина фіксує своє "Я", усвідомлює свою "самість", ставить себе в
позицію суб'єкта, виділяє самого себе
зі світу об'єктів. З цього моменту починається новий рівень соціального
розвитку, коли не тільки суспільство визначає ставлення до дитини, а і вона
починає все активніше вступати у взаємини з іншими людьми. З'являється
мотивуюче уявлення. У дитини виникає прагнення діяти під впливом своїх
внутрішніх спонукань, незалежно від ситуації. В 3 роки виникає таке особистісне
новоутворення, як гордість за свої досягнення. Це прагнення досягнути результату і показати свої успіхи дорослому, загострене почуття власної гідності.
Ставлення до себе формується в процесі спілкування з дорослими.
Диференціація ставлень дорослого до дитини
у формі оцінки конкретного досягнення призводить до формування
самооцінки дитини. З'являється оцінка своїх
можливостей на рівні "можу" або "не можу".
3-й етап (Зр. -
7р.): В дошкільний період дитина прагне зіставити себе з
іншими і активно впливати на ситуацію. У шестирічної
дитини завдяки ігровій діяльності з'являється орієнтація на суспільні функції
людей, норми їх поведінки та більш широке розуміння соціальних зв'язків,
виробляється уміння оцінити поведінку інших дітей і дорослих. Виникає і
розвивається потреба співпереживати, яка проявляється в емоційній децентрації.
Формуються перші етичні інстанції. Моральні
інстанції породжують моральні мотиви поведінки. Моральні почуття стають
великою спонукальною силою. Звідси
випливають і такі новоутворення, як здатність
підпорядковувати свої безпосередні бажання свідомим намірам, уміння управляти
собою, своєю поведінкою, і здатність правильно відтворювати соціальні норми
поведінки.
Старші дошкільники
прагнуть зайняти нове місце в системі доступних
суспільних відносин. Відбувається усвідомлення свого соціального "Я", своєї приналежності до дитячого колективу. Шестирічна
дитина починає розуміти важливість суспільно корисних справ. У рольовій грі дошкільник вже може отримати задоволення
як від правильних рольових дій, так і від відмови на користь цієї правильності
від власних безпосередніх бажань. Нова позиція і тип самосвідомості
"Я" і "Світ" характеризуються виділенням у взаєминах з дорослими норм і еталонів соціального співжиття.
Виникає потреба в соціальній відповідності. Дитина починає усвідомлювати свої уміння і деякі якості, відкривати для себе
власні переживання.
Комментариев нет:
Отправить комментарий