Розділ: Вікова
та педагогічна психологія
Тема: Предмет, завдання і
методи вікової та педагогічної психології.
План до теми:
1. Предмет, завдання вікової і педагогічної
психології.
2. Методи вікової та педагогічної психології.
1. Педагогічна
психологія – це галузь психологічної науки, яка досліджує психологічні
проблеми виховання і навчання особистості.
При розгляданні педагогічної
психології необхідно перш за все розмежувати поняття її об‘єкта і предмета.
Об‘єкт науки – це те, що може
вивчатися різними науками. В якості об‘єкта наукового дослідження виступають
людина, тваринний, рослинний світ і т. п. Так, людина вивчається анатомією,
педагогікою, психологією та іншими науками.
Але кожна наука має свій предмет,
т. б. те, що вона вивчає в об‘єкті. Вікова і педагогічна психологія мають
загальний об‘єкт вивчення – людину, але предмети цих наук різні. Наприклад,
вікова психологія вивчає закономірності психічного розвитку людини від
народження до старості.
Предметом педагогічної психології є
психологічні закономірності навчання і виховання. Конкретизуючи цю
тезу, зазначимо, що педагогічна психологія вивчає пізнавальну діяльність і розумовий
розвиток учня, закономірності формування особистості як свідомого суб'єкта
пізнання, спілкування і праці.
У
структурі педагогічної психології виділяють:
- психологія навчання,
- психологія виховання
- психологію вчителя.
Вікова психологія - це галузь
психологічної науки, що вивчає закономірності етапів психічного розвитку та
формування особистості протягом всього життя людини.
Предметом вікової психології як галузі
психологічної науки є вікова динаміка психіки людини, закономірності та факти розвитку
психічних процесів і психічних властивостей особистості на різних етапах її
індивідуального життя.
Галузями вікової психології є: дитяча психологія,
психологія молодшого школяра, психологія підлітка, психологія ранньої юності,
психологія дорослої людини, геронтопсихологія (психологія старості).
Завдання вікової та педагогічної психології можна
розділити
на 3 групи:
1.
Методологічні завдання.
Методологія
- це система принципів і способів організації та
побудови теоретичної й практичної діяльності. Відповідно, під загальними
методологічними завданнями розуміють формулювання загального філософського
підходу, способу пізнання, який застосовується дослідником.
Спеціальні методологічні завдання - формулювання методологічних принципів і
визначення конкретних методичних прийомів дослідження. Так, наприклад, до
основних проблем спеціальної методології
наукового пізнання в межах вікової психології відносять:
1) проблему
рушійних сил психічного розвитку людини;
2)проблему співвідношення
навчання і розвитку;
3)проблему
вікової періодизації.
2. Теоретико-пізнавальні
завдання.
Основна ціль теоретичних досліджень - збільшення знань про загальні закономірності та механізми розвитку
психіки дитини; розробка понятійного апарату.
До основних теоретичних проблем вікової та педагогічної психології на сучасному
етапі відносимо:
1) визначення
еталонів зрілості особистості;
2)виявлення
актуальних і потенціальних можливостей людини в різні періоди її життя;
3)побудова
концептуальної моделі материнства;
4)співвідношення
інтелектуальних і особистісних змін у загальному психічному розвитку дитини;
5)наукове
прогнозування в розвитку психічних ресурсів дитини.
3. Практичні завдання.
Вирішення теоретичних задач розширяє можливості практичного
застосування надбань вікової та педагогічної психології. Практична психологія
спрямована на вирішення конкретних проблем певної людини. Актуальними практичними
завданнями вікової та педагогічної психології є:
1) організація оптимальних
форм дитячої діяльності та спілкування;
2)проблема
психологічної допомоги в періоди різних вікових криз;
3)проблема
гуманізації навчально-виховного процесу;
4)проблема
важких дітей.
2. Вікова та педагогічна психологія, як галузь психологічної науки,
використовує комплекс загальноприйнятих методів дослідження сучасної психології. Методи педагогічної психології
практично є ідентичними до методів вікової психології. С. Л. Рубінштейн виділив
основні та допоміжні методи. У педагогічній психології основними методами є
педагогічне спостереження і психолого-педагогічний експеримент. Допоміжними
вважаються психолого-педагогічна бесіда, вивчення продуктів діяльності та ін.
Спостереження – це метод збирання інформації у природних для
об‘єкта дослідження умовах без втручання у хід його активності.
Деякі негативні ознаки
спостереження:
- дослідник знаходиться у
пасивній ситуації;
- важко виокремити причинно-наслідкові
зв‘язки в явищах, які вивчаються.
Основні умови
застосування спостереження:
1) визначення мети і завдання;
2) вибір об‘єкта спостереження, предмета і
ситуації;
3) вибір таких часу і способів, коли зовнішні
впливи на об‘єкт є найменшими;
4) вибір способу фіксації даних.
Експеримент – метод збору фактів у спеціально створених умовах,
які забезпечують активний прояв психічних явищ, що вивчаються.
Основна перевага над
спостереженням – активне втручання дослідника в процес дослідження.
Експерименти в педагогічній
психології поділяються на лабораторний і природний.
Лабораторний експеримент
застосовується рідко, оскільки брак у дитини розвинених механізмів не дає їй
змоги швидко і ефективно пристосуватися до нових для неї умов лабораторного
дослідження. І як результат – дослідник одержує значні порушення достовірності
інформації про об‘єкт дослідження.
Найчастіше у педагогічній
психології застосовується природний, або психолого-педагогічний експеримент. У
психолого-педагогічному експерименті виділяють:
1) констатуючий експеримент – передбачає
одержання інформації про наявний стан об‘єкта;
2) формуючий експеримент (навчальний) –
його мета передбачає у формуванні, вдосконаленні досліджених психічних
процесів;
3) контрольний експеримент – з‘ясовує,
які зміни відбулися після проведення формуючого експерименту.
Найдоцільнішими опитувальними
засобами психолого-педагогічної практики обстеження дітей дошкільного віку є бесіда.
Бесіда буває керованою і некерованою.
При керованій бесіді ініціатива
залишається за психологом; вільна тактика відносно кількості, послідовності й
часу обговорення питань. При некерованій бесіді ініціатива вибору тами і змісту
питань переходить на сторону респондента.
Вимоги до бесіди (до питання як основного
елемента бесіди):
1) чіткість (конкретність);
2) не повинне містити в собі відповіді;
3) не повинне передбачати кілька відповідей;
4) наступність, логічність;
5) проблемність;
6) стимулювання до творчості.
Аналіз продуктів
діяльності – це один з допоміжних методів психології. До нього відносяться аналіз
малюнків, певних зображень. Так, наприклад, дитині можна запропонувати
намалювати свій настрій та ін..
Комментариев нет:
Отправить комментарий