четверг, 26 марта 2020 г.

Увага! 3-Є! Основи природознавства, законспектувати лекцію

Тема Екологічне виховання дошкільників

План теми
1.      Екологія як наука.
2. Зміст та завдання екологічного виховання.

2.      Форми і методи організації роботи з дошкільниками.

1. Екологія як наука.
Людині важко дається усвідомлення того, що про природу вона знає дуже мало. Людина не цар природи, а лише її елемент, вона не творить прав і законів, а змушена їм підкорятися, пізнавати, творчо перетворювати у межах розумного.
 Екологія - це наука про взаємовідносини живих організмів з середовищем їх існування.
Значний внесок у становлення екології як науки зробили вчені К.Рулье та М.Сєверцов, які широко пропагували необхідність розвитку особливого напрямку в зоології, присвяченого всебічному вивченню і поясненню життя тварин, їх складної взаємодії з навколишнім середовищем.
У працях К.Рульє подається обширна система екологічних знань з життя тварин, що дає право вважати його основоположником сучасної екології. Продовжив його основні ідеї та напрями наукових досліджень М.Сєверцов.
Екологічне виховання - це формування свідомого сприйняття навколишнього природного середовища, необхідності дбайливого ставлення до природних ресурсів, правильного розуміння проблеми взаємодії суспільства з природою.
Екологічна культура - це такий напрям людської діяльності та мислення, від якого істотним чином залежать нормальне існування сучасної цивілізації, її сталий розвиток у майбутньому.
Охорона природи — етика, наука, і дії, спрямовані на захист природного навколишнього середовища від забруднення, посиленої експлуатації й іншого шкідливого впливу життєдіяльності людини.
2. Зміст та завдання екологічного виховання дітей дошкільного віку.
Аналіз змісту екологічного виховання і можливостей реалізації у навчально-виховному процесі дошкільної установи - а вони зумовлені віковими особливостями дітей дошкільного віку - показує, що ці особливості такі:
-         обмеженість   теоретичних    знань,    практичних   умінь   в   навичок, життєвого досвіду;
-         переважання  мимовільного  характеру  всіх психічних процесів  над довільними;
-         відсутність об'єктивної самооцінки й самоаналізу;
-    провідна роль особистісних мотивів над суспільними.
Основні вихідні поняття:
1. Стан - це сукупність якісних і кількісних показників процесу, якими
він характеризується в даний момент.
(До старшої групи діти повинні вміти називати і розпізнавати рослини, що їх оточують (трави, кущі, дерева), їх частини, знати місце, де вони ростуть, особливості вирощування і догляду, підготовку грунту, знати характерні сезонні зміни і живій і неживій природі, явища і стан погоди, особливості окремих об'єктів неживої природи.

2.  Компоненти - це елементи, зв'язки, залежності, які беруть участь у
процесі.
(Діти повинні вміти   повинні вміти пов'язати характерні ознаки кожної пори року зі змінами у погоді).
3.  Взаємодія - це відносини між мінливими предметами (явищами), коли
зміни предмета, який підлягає впливу, стають засобом впливу на той
предмет, що на нього діяв.
(Дітей потрібно навчити пов'язувати явища взаємовпливу).
4.  Зміна стану - це зміна кількісних і якісних показників процесу,
характерних для нього у даний момент.
(На початковому етапі у дітей формують поняття: овочі, фрукти, домашні тварини і т.п.)
5.  Стадія процесу - це частина процесу, яка характеризується
внутрішньою цілісністю і відносною самостійністю.
(Уявлення трансформуються в поняття і судження і є основою поглядів і переконань).
 Екологічна свідомість - це властивий людині стереотип ставлення до навколишньої природи через засвоєння виробленої системи знань.
Завдання екологічного виховання:
1.  формувати елементи наукових знань про основні екологічні фактори у розвитку живої природи та очевидні взаємозв'язки і залежності;
2.           розвивати вміння класифікувати живу природу;
3.           стимулювати допитливість та інтерес до пізнання природи описами її об'єктів та явищ у народній творчості;
4.           активізувати знання і практичний досвід дітей у різних видах діяльності;
5.           показати дошкільнятам живі барометри природи - пристосування рослин і тварин у неживій природі;
6.           познайомити дітей з перлинами народної мудрості про дбайливе ставлення людей до природи.
Мета, зміст, завдання екологічного виховання дітей великою мірою зумовлені наявністю у педагогічному процесі об'єктивних і суб'єктивних умов.
Умови екологічного виховання: Об'єктивні
1.  рівень майстерності вихователів, їх загальна і спеціальна підготовка з питань екологічного виховання;
2.           екологічна спрямованість педагогічного процесу дитячого садка і кожної вікової групи;
3.  єдність і взаємодія суспільного та сімейного виховання.
С
уб’єктивні

1.  готовність дітей до сприймання, розуміння і засвоєння уявлень про природу;
2.           формування суспільно-значимих мотивів їх поведінки.
3. Форми і методи організації роботи з екологічного виховання дітей дошкільного віку.
Основні методи:
-         нескладні природничі досліди;
-         праця в природі;
-         наочно-схематична фіксація поетапних результатів;
-         порівняльні спостереження;
-         дитячі ігри та вправи.
 Педагогічні прийоми:
-         показ;
-         пояснення;
-         порівняння;
-         зіставлення;
-         створення проблемних ситуацій;
-         запитання;
-         активізація знань і досвіду дітей.
Засоби:
-         рослини куточка природи на основі рекомендацій діючих програм дитячого садки;
-         допоміжні засоби та обладнання дослідів, праці, спостережень.
 Організаційні форми:
-         заняття;
-         заняття з використанням природничого досліду;
-         спостереження;
-         праця;
-         цільові прогулянки.
Засоби екологічного виховання:
1.  Пошукова дослідна діяльність (спостереження, поетапне фіксування результатів, зіставлення результатів дослідного і контрольного матеріалу за допомогою різноманітних методів і прийомів, висновки).
2.           Український народний фольклор (легенди, перекази, прислів'я, приказки, загадки.
3.           Народний календар (звичаї та обряди).
Процес формування екологічної свідомості складний. Він поєднує різні види діяльності дітей, вплив вихователя і середовища на їх знання та почуття.

8 комментариев: