Тема Екологічне виховання дошкільників
План теми
1. Екологія як наука.
2. Зміст та завдання
екологічного виховання.
2. Форми і методи
організації роботи з дошкільниками.
1. Екологія як наука.
Людині важко дається
усвідомлення того, що про природу вона знає дуже мало. Людина не цар природи, а
лише її елемент, вона не творить прав і законів, а змушена їм підкорятися,
пізнавати, творчо перетворювати у межах розумного.
Екологія - це наука про
взаємовідносини живих організмів з середовищем їх існування.
Значний внесок у
становлення екології як науки зробили вчені К.Рулье та М.Сєверцов, які широко
пропагували необхідність розвитку особливого напрямку в зоології, присвяченого
всебічному вивченню і поясненню життя тварин, їх складної взаємодії з
навколишнім середовищем.
У працях К.Рульє
подається обширна система екологічних знань з життя тварин, що дає право
вважати його основоположником сучасної екології. Продовжив його основні ідеї та
напрями наукових досліджень М.Сєверцов.
Екологічне виховання - це формування свідомого
сприйняття навколишнього природного середовища, необхідності дбайливого
ставлення до природних ресурсів, правильного розуміння проблеми взаємодії
суспільства з природою.
Екологічна культура - це такий напрям
людської діяльності та мислення, від якого істотним чином залежать нормальне
існування сучасної цивілізації, її сталий розвиток у майбутньому.
Охорона природи — етика, наука, і дії,
спрямовані на захист природного навколишнього середовища від забруднення,
посиленої експлуатації й іншого шкідливого впливу життєдіяльності людини.
2. Зміст та завдання
екологічного виховання дітей дошкільного віку.
Аналіз змісту екологічного
виховання і можливостей реалізації у навчально-виховному процесі дошкільної
установи - а вони зумовлені віковими
особливостями дітей дошкільного віку - показує, що ці особливості такі:
-
обмеженість
теоретичних знань, практичних
умінь в навичок, життєвого досвіду;
-
переважання
мимовільного характеру всіх психічних процесів над довільними;
-
відсутність об'єктивної самооцінки й самоаналізу;
- провідна роль особистісних мотивів над
суспільними.
Основні вихідні поняття:
Основні вихідні поняття:
1. Стан - це сукупність якісних і кількісних показників процесу, якими
він характеризується в даний момент.
(До
старшої групи діти повинні вміти називати і розпізнавати рослини, що їх оточують (трави, кущі,
дерева), їх частини, знати місце, де вони ростуть, особливості вирощування і
догляду, підготовку грунту, знати характерні сезонні зміни і живій і неживій
природі, явища і стан погоди, особливості окремих об'єктів неживої природи.
2. Компоненти - це елементи, зв'язки,
залежності, які беруть участь у
процесі.
процесі.
(Діти повинні вміти повинні вміти пов'язати характерні ознаки
кожної пори року зі змінами у погоді).
3. Взаємодія - це
відносини між мінливими предметами (явищами), коли
зміни предмета, який підлягає впливу, стають засобом впливу на той
предмет, що на нього діяв.
зміни предмета, який підлягає впливу, стають засобом впливу на той
предмет, що на нього діяв.
(Дітей потрібно навчити
пов'язувати явища взаємовпливу).
4. Зміна стану - це зміна кількісних і
якісних показників процесу,
характерних для нього у даний момент.
характерних для нього у даний момент.
(На
початковому етапі у дітей формують поняття: овочі, фрукти, домашні тварини і т.п.)
5. Стадія процесу - це частина процесу, яка
характеризується
внутрішньою цілісністю і відносною самостійністю.
внутрішньою цілісністю і відносною самостійністю.
(Уявлення трансформуються в
поняття і судження і є основою поглядів і переконань).
Екологічна свідомість - це властивий людині стереотип
ставлення до навколишньої природи через засвоєння виробленої системи знань.
Завдання
екологічного виховання:
1. формувати елементи
наукових знань про основні екологічні фактори у розвитку живої природи та очевидні
взаємозв'язки і залежності;
2.
розвивати вміння класифікувати живу природу;
3.
стимулювати допитливість та інтерес до пізнання природи
описами її об'єктів та явищ у народній творчості;
4.
активізувати знання і практичний досвід дітей у різних
видах діяльності;
5.
показати дошкільнятам живі барометри природи -
пристосування рослин і тварин у неживій природі;
6.
познайомити дітей з перлинами народної мудрості про
дбайливе ставлення людей до природи.
Мета, зміст, завдання
екологічного виховання дітей великою мірою зумовлені наявністю у педагогічному
процесі об'єктивних і суб'єктивних умов.
Умови
екологічного виховання: Об'єктивні
1. рівень
майстерності вихователів, їх загальна і спеціальна підготовка з питань екологічного
виховання;
2.
екологічна спрямованість
педагогічного процесу дитячого садка і кожної вікової групи;
3. єдність і
взаємодія суспільного та сімейного виховання.
Суб’єктивні
Суб’єктивні
1. готовність
дітей до сприймання, розуміння і засвоєння уявлень про природу;
2.
формування суспільно-значимих мотивів їх поведінки.
3. Форми і методи організації роботи з екологічного
виховання дітей дошкільного віку.
Основні
методи:
-
нескладні природничі досліди;
-
праця в природі;
-
наочно-схематична фіксація поетапних результатів;
-
порівняльні спостереження;
-
дитячі ігри та вправи.
Педагогічні прийоми:
-
показ;
-
пояснення;
-
порівняння;
-
зіставлення;
-
створення проблемних ситуацій;
-
запитання;
-
активізація знань і досвіду дітей.
Засоби:
-
рослини куточка природи на основі рекомендацій
діючих програм дитячого садки;
-
допоміжні засоби та обладнання дослідів, праці,
спостережень.
Організаційні форми:
-
заняття;
-
заняття з використанням природничого досліду;
-
спостереження;
-
праця;
-
цільові прогулянки.
Засоби
екологічного виховання:
1. Пошукова дослідна
діяльність (спостереження, поетапне фіксування результатів, зіставлення
результатів дослідного і контрольного матеріалу
за допомогою різноманітних методів і прийомів, висновки).
2.
Український народний фольклор
(легенди, перекази, прислів'я, приказки, загадки.
3.
Народний календар (звичаї та обряди).
Процес формування
екологічної свідомості складний. Він поєднує різні види діяльності дітей, вплив
вихователя і середовища на їх знання та почуття.
Ващенко
ОтветитьУдалитьСахненко
ОтветитьУдалитьЧорнобук
ОтветитьУдалитьУсенко
ОтветитьУдалитьМусиенко
ОтветитьУдалитьКошарная
ОтветитьУдалитьЯщенко
ОтветитьУдалитьРемнёва
ОтветитьУдалить