среда, 13 мая 2020 г.

лекція_психологія виховання

Тема: Загальні питання психології виховання.

                                         План теми.
1.Загальна характеристика понять «виховання», «виховний вплив».

2. Класифікація виховних впливів.



1. Психологія виховання досліджує психологічні особливості й закономірності формування людини як особистості в умовах цілеспрямованого педагогічного впливу.
Виховання — це    цілеспрямоване    формування    особистості. Його завданням є підготовка підростаючого покоління до активної   участі   у виробничому,   суспільному   і культурному   житті. Виховання дітей дошкільного віку одним з ближчих своїх завдань має підготовку дітей до навчання в школі. Змістом виховання є формування   у дітей   світогляду,   моральних   якостей, ідейних переконань, духовних потреб та інтересів, а також вироблення умінь і навичок, необхідних людині для  майбутньої практичної діяльності, та звичок культурної поведінки.
Виховання, як целіспрямований   вплив   старшого   покоління на дітей, виключає випадковість і стихійність. Воно є суспільно спрямованим процесом і здійснюється у відповідності з морально-етичними нормами життя суспільства, в якому живе особистість, та його вимогами до її розвитку, знань і поведінки.
Виховання у розвитку дитини відіграє провідну роль. Завдяки йому підростаюче покоління за короткий час дитинства оволодіває культурними надбаннями людства, які здобувалися багатьма  попередніми поколіннями.
Під впливом виховання складаються й індивідуальні властивості розуму, емоційно-вольової сфери, схильностей та інтересів, рис характеру особистості.
У людини немає спадково обумовлених моделей поведінки, якими б визначались її стосунки з іншими людьми і ставлення до існуючих у суспільстві моральних цінностей. Поведінка дитини формується в процесі виховання на основі засвоєних знань, умінь і звичок, завдяки   вказівкам і   санкціям, що   стосуються історично вироблених морально-етичних норм суспільного життя. Сприймання  і  внутрішнє закріплення  соціальних норм  поведінки  завжди  передбачає   активність  індивідуума. Завдання виховання саме й полягає в спрямуванні й регулюванні внутрішньої активності дитини з метою розвитку у неї тих форм поведінки, що відповідають нормам суспільного життя.
Структура соціальної поведінки особистості формується під провідним впливом соціальних умов, суспільного середовища. В ранньому і дошкільному дитинстві цей процес скеровується насамперед дорослими — спочатку батьками, а потім і вихователями дитячих ясел та дитячих садків. Остаточною його метою є формування розуміння норм життя, свідомого ставлення до них та норм поведінки особистості.
Якщо в ранньому віці дитина у всьому наслідує дорослого, діє лише відповідно до його вказівок і не виділяє себе і своєї поведінки із спільної діяльності з дорослими, то на рубежі дошкільного віку такий безпосередній зв'язок починає змінюватися. Дитина вже відокремлює свої дії від дій оточуючих, намагається сама брати участь у діяльності дорослих. Але поведінка її опосередковується вказівками і вимогами дорослого, як треба поводитися: «Так не можна», «Роби так».
Важливою стороною виховання, дітей дошкільного віку є формування мотивів поведінки. Воно повинно бути спрямоване на розвиток провідних мотивів поведінки, що підпорядковують собі непровідні мотиви, на виховання свідомого і самостійного підкорення однієї дії іншій.
Співвідношення мотивів — виконання однієї дії заради іншої — виникає у дитини в процесі її спілкування з дорослими і формується спочатку лише в результаті  вимог дорослих.  Згодом, завдяки  вихованню, дитина стає спроможною виконувати ту чи іншу дію під впливом  власного спонукання,  привчається  підкоряти  свої дії вимогам обставин. Таким чином, у дошкільному віці починає формуватися складна внутрішня організація поведінки дитини: вміння свідомо, довільно   керувати   своєю   поведінкою.   Діяльність дошкільника вже скеровується не окремими мотивами, а .певним їх співвідношенням, в якому один з мотивів, чи певна ' їх група, підкоряється іншим.
Зразком для дитини, який вона наслідує, є дорослі — їхня поведінка, ставлення одне до одного, моральні якості, вчинки, навіть їхні рухи. Згодом в ролі такого зразка починають виступати діти, колектив.
Стосунки дітей в колективі складаються поступово. У дитини молодшого дошкільного віку ще немає стійкого ставлення до ровесника, і її поведінка не опосередковується цим ставленням. Так, симпатії і антипатії дитини до ровесників обумовлені цілком випадковими обставинами, вони мають суто особисту спрямованість і випадковий, ситуаційний характер: Сергійко товаришує з Сашком тому, що Сашко дав йому колесо, а через годину вони посварилися — Сашко колесо забрав. Але в міру того, як формується моральний досвід дитини, з розвитком розуміння моральної сторони вчинку товариша і оцінювання її, взаємини дітей в колективі стають стійкішими і міцнішими. Діти починають по-різному ставитися до товаришів по групі: з одними — завжди граються, діляться ласощами тощо, до інших — ставляться з меншою симпатією, а третіх — просто ігнорують.
Наслідування для дитини — це спосіб засвоєння, активна діяльність, а не просто несвідоме, автоматичне копіювання зовніш­ніх дій інших людей. Воно є складним і динамічним явищем, в якому виявляється потреба дитини в активному спілкуванні з людьми. У молодших дошкільників наслідування проявляється переважно як повторення, копіювання прикладу, зразка, а в старших — воно виступає в узагальненій формі. Тут пряме повторення, копіювання зразка відходить на останній план, поступаючись місцем своєрідній комбінації зразка і власного задуму. Але й на першій стадії, в молодшому дошкільному віці, наслідування не є простим фотографуванням. Хоч дитина, не маючи власного життєвого досвіду, не може, звичайно, внести в наслідувану дію щось своє і лише відображає в дії те, що бачить, чує, проте її дії не є фотографією і навіть копією в повному розумінні дій інших.
Молодший дошкільник, мимовільно копіюючи зовнішні дії і словесні реакції оточуючих, наслідує те, що сприймає в даний момент. Поступово в наслідувальну діяльність дітей починає вклинюватися навчання дітей дорослими.
Надалі в середньому і старшому дошкільному віці, з розвитком сюжетних рольових ігор, наслідування дещо змінюється як за формою свого прояву, так і за змістом. Воно все більше й більше набуває форми гри. Через ігрову ситуацію й ігрові дії дитина відображає не лише окремі явища, але й цілі системи відносин людей між собою, їхнє ставлення до предметів і явищ, до висловлювань інших.
Формування наслідувальної діяльності стимулює внутрішні сили дитини — її самосвідомість, тобто усвідомлення свого «я», свого знання про себе і свого ставлення до себе. Самосвідомість у своєму розвиненому вигляді, тобто усвідомлення людиною самої себе як фізичної, духовної і суспільної істоти, виявляється лише у дітей старшого віку та дорослих людей.
На перших етапах свого розвитку самосвідомість виступає у формі елементарного уявлення дитини про себе як фізичну істоту — дитина відрізняє своє тіло від інших предметів і тіл, розрізняє окремі органи тіла, називає їх, знає їх призначення, пізнає: у дзеркалі своє зображення, навчається користуватися окремими частинами свого тіла як знаряддям для досягнення певної мети.. В міру того, як дитина оволодіває мовою і активніше вступає в стосунки з оточенням, зазнає на собі впливу інших людей, вона починає усвідомлювати себе не лише як фізичну, але й до певної міри як духовну істоту, що має певні бажання, наміри, вчинки, вміння, почуття. Діти усвідомлюють свої сили і можливості, оволодівають своїми рухами і діями. Усвідомлюючи свої бажання, вони відповідно скеровують свої дії. Усвідомлення ди­тиною себе як суб'єкта діяльності яскраво виявляється в її прагненні бути самостійною при виконанні доручень («Я сам», «Я сама»). У дошкільників виникають і такі прояви їх самосвідомості, як самовладання, стриманість, самооцінка.
Виховний вплив — це процес організації сумісної активності вихователя й вихованців і здійснення їхніх цілеспрямованих дій, які мають на меті зміну психологічних характеристик об'єктів виховного впливу.

2. За смисловим змістом, який актуалізується, прийнято виділяти:
       Текст у вигляді прямого змісту, що оформлений у словах, на які реагує особистість вихованця. Скажімо, певна вимога як настанова до дії у певній ситуації або як соціально прийнятна оцінка певної ситуації, до якої виробляється ставлення.
       Контекст (виховний вплив, що використовує обставини реальної ситуації, які відіграють роль наочної ілюстрації моделей суспільно схвальної або несхвальної активності людського індивіда), на чому й зосереджується увага вихованця. Наприклад, хлопець допомагає мамі нести покупки: молодець, піклується про неї. Не бажає зменшити сильний звук магнітофона: погано, порушує права на відпочинок навколишніх, яким це може заважати.
Підтекст — непрямий виховний вплив, як правило, це ситуація, яка має два рівні представленості: зовнішній, що відображається на рівні значень, і внутрішній, смисл якого можна усвідомити лише в контексті ширшої педагогічної ситуації. Наприклад, вислів "Кожен має право на помилку" може означати заклик вихователя з розумінням поставитися до проступку одного з вихованців, а звернення до балакучого учня з пропозицією заступити педагога при   поясненні   нового  завдання   означає   нагадування йому про необхідність дотримуватися дисципліни.
Так, дошкільнята через незрілість їхніх інтелектуальних структур, нерозвиненість моральної свідомості найкраще сприймають прямий текстовий вплив вихователя у вигляді вимоги, яку навіть не потрібно ілюструвати й аргументувати, оскільки дитина ще не спроможна
це сприйняти й усвідомити. У молодшому шкільному віці, коли велику роль у функціонуванні психіки дитини відіграють наочно образні пам'ять і мислення, велике значення для вихованців починає відігравати приклад навколишніх або ж літературних персонажів. Отже, найдоцільнішими тут стають поряд із текстовими контекстні виховні впливи, які базуються на реальних або художньо відтворених зразках. Нарешті, у підлітковому й юнацькому віці, коли у вихованця підвищена емоційна чутливість, посилена розвитком його абстрактно-логічного мислення, тісно пов'язаного зі здатністю людини виявляти неочевидні факти та їхні зв'язки, настає черга застосовування підтексту, до якого вихованці меншого віку просто не чутливі.
За психічними станами, які викликаються у вихованця, виховні впливи можна поділити на такі, що полегшують або пригнічують активність вихованця, мобілізують його сили або ж астенізують його. У соціально-психологічній літературі такі впливи називають фасилітуючими:
•        Фасилітуючий вплив — це стимулюючий вплив активності вихователя на вихованця, внаслідок якого поведінка останнього стає вільнішою, більш невимушеною й продуктивнішою порівняно з її попередніми проявами. За таких умов дитина, як правило, переживає стан радості, піднесеності, відчуває приплив сил і бажання активних дій. Серед методів виховання такий стимулюючий ефект мають, насамперед, схвалення, заохочування, підбадьорю­вання, творення ситуації успіху, система перспективних ліній.
•   Інгібіційний вплив, навпаки, обмежує, пригнічує, гальмує активність дитини. Найчастіше інгібіційний ефект мають різного роду категоричні заборони, погрози, загрози покарання, здійснення його та інші методи впливу, орієнтовані на генерування у вихованця почуття страху або переживання ним власної неспроможності, неповноцінності та безсилля. Типовою ситуацією створення пригніченого стану вихованця як наслідку педагогічної некомпетентності є перенесення оцінки поведінки дитини в конкретній ситуації на оцінку її особистості в цілому.
 За формою організації виховного процесу виховні впливи можуть бути:
       Індивідуальними, розрахованими на конкретного вихованця.
       Гуртовими, зорієнтованими на виховну роботу з невеликою групою дітей, об'єднаних на основі певних інтересів.
       Масовими, у яких передбачається участь великої кількості учнів (у педагогіці такі форми організації виховних впливів прийнято називати заходами).
За інтенсивністю і складністю впливу прийнято розрізняти такі впливи.
       Психологічно сильний вплив усвідомлюється людиною, збуджує її емоційні переживання, спонукає до зміни, ко­ригування поведінки.
       Психологічно слабкий вплив вихованець не усвідомлює, емоційно не переживає їх, він не викликає зміни його поведінки. Зазвичай такий вплив є наслідком недос­татнього врахування вихователем віку, статі, досягнуто­го вихованцями рівня особистісного розвитку, їхніх зна­чущих потреб і актуального психологічного стану.



Комментариев нет:

Отправить комментарий