Тема: Загальні питання психології виховання.
План
теми.
1.Загальна характеристика понять
«виховання», «виховний вплив».
2. Класифікація виховних впливів.
1. Психологія виховання досліджує
психологічні особливості й закономірності формування людини як особистості
в умовах цілеспрямованого педагогічного впливу.
Виховання —
це цілеспрямоване формування особистості. Його завданням є підготовка підростаючого
покоління до активної участі у виробничому, суспільному
і культурному житті. Виховання
дітей дошкільного віку одним з ближчих своїх завдань має підготовку дітей до
навчання в школі. Змістом виховання є формування у дітей
світогляду, моральних якостей, ідейних переконань, духовних потреб
та інтересів, а також вироблення умінь і навичок, необхідних людині для майбутньої практичної діяльності, та звичок
культурної поведінки.
Виховання,
як целіспрямований вплив старшого
покоління на дітей, виключає випадковість і стихійність. Воно є
суспільно спрямованим процесом і здійснюється у відповідності з
морально-етичними нормами життя суспільства, в якому живе особистість, та його
вимогами до її розвитку, знань і поведінки.
Виховання
у розвитку дитини відіграє провідну роль. Завдяки йому підростаюче покоління за
короткий час дитинства оволодіває культурними надбаннями людства, які
здобувалися багатьма попередніми
поколіннями.
Під впливом виховання складаються й індивідуальні властивості розуму,
емоційно-вольової сфери, схильностей та інтересів, рис характеру особистості.
У людини
немає спадково обумовлених моделей поведінки, якими б визначались її стосунки з
іншими людьми і ставлення до існуючих у суспільстві моральних цінностей. Поведінка
дитини формується в процесі виховання на основі засвоєних знань, умінь і
звичок, завдяки вказівкам і санкціям, що стосуються історично вироблених
морально-етичних норм суспільного життя. Сприймання і
внутрішнє закріплення соціальних
норм поведінки завжди
передбачає активність індивідуума. Завдання виховання саме й
полягає в спрямуванні й регулюванні внутрішньої активності дитини з метою
розвитку у неї тих форм поведінки, що відповідають нормам суспільного життя.
Структура
соціальної поведінки особистості формується під провідним впливом соціальних
умов, суспільного середовища. В ранньому і дошкільному дитинстві цей процес
скеровується насамперед дорослими — спочатку батьками, а потім і вихователями
дитячих ясел та дитячих садків. Остаточною його метою є формування розуміння
норм життя, свідомого ставлення до них та норм поведінки особистості.
Якщо в ранньому віці дитина у всьому наслідує дорослого, діє лише
відповідно до його вказівок і не виділяє себе і своєї поведінки із спільної
діяльності з дорослими, то на рубежі дошкільного віку такий безпосередній
зв'язок починає змінюватися. Дитина вже відокремлює свої дії від дій оточуючих,
намагається сама брати участь у діяльності дорослих. Але поведінка її
опосередковується вказівками і вимогами дорослого, як треба поводитися: «Так не
можна», «Роби так».
Важливою
стороною виховання, дітей дошкільного віку є формування мотивів поведінки. Воно
повинно бути спрямоване на розвиток провідних мотивів поведінки, що
підпорядковують собі непровідні мотиви, на виховання свідомого і самостійного
підкорення однієї дії іншій.
Співвідношення мотивів — виконання однієї дії заради іншої — виникає у
дитини в процесі її спілкування з дорослими і формується спочатку лише в
результаті вимог дорослих. Згодом, завдяки вихованню, дитина стає спроможною виконувати
ту чи іншу дію під впливом власного
спонукання, привчається підкоряти
свої дії вимогам обставин. Таким чином, у дошкільному віці починає
формуватися складна внутрішня організація поведінки дитини: вміння свідомо,
довільно керувати своєю
поведінкою. Діяльність
дошкільника вже скеровується не окремими мотивами, а .певним їх
співвідношенням, в якому один з мотивів, чи певна ' їх група, підкоряється
іншим.
Зразком
для дитини, який вона наслідує, є дорослі — їхня поведінка, ставлення одне до
одного, моральні якості, вчинки, навіть їхні рухи. Згодом в ролі такого зразка
починають виступати діти, колектив.
Стосунки дітей в колективі складаються поступово. У дитини молодшого
дошкільного віку ще немає стійкого ставлення до ровесника, і її поведінка не
опосередковується цим ставленням. Так, симпатії і антипатії дитини до
ровесників обумовлені цілком випадковими обставинами, вони мають суто особисту
спрямованість і випадковий, ситуаційний характер: Сергійко товаришує з Сашком
тому, що Сашко дав йому колесо, а через годину вони посварилися — Сашко колесо забрав.
Але в міру того, як формується моральний досвід дитини, з розвитком розуміння
моральної сторони вчинку товариша і оцінювання її, взаємини дітей в колективі
стають стійкішими і міцнішими. Діти починають по-різному ставитися до товаришів
по групі: з одними — завжди граються, діляться ласощами тощо, до інших —
ставляться з меншою симпатією, а третіх — просто ігнорують.
Наслідування для дитини — це спосіб засвоєння, активна діяльність, а не
просто несвідоме, автоматичне копіювання зовнішніх дій інших людей. Воно є
складним і динамічним явищем, в якому виявляється потреба дитини в активному
спілкуванні з людьми. У молодших дошкільників наслідування проявляється
переважно як повторення, копіювання прикладу, зразка, а в старших — воно
виступає в узагальненій формі. Тут пряме повторення, копіювання зразка
відходить на останній план, поступаючись місцем своєрідній комбінації зразка і
власного задуму. Але й на першій стадії, в молодшому дошкільному віці,
наслідування не є простим фотографуванням. Хоч дитина, не маючи власного
життєвого досвіду, не може, звичайно, внести в наслідувану дію щось своє і лише
відображає в дії те, що бачить, чує, проте її дії не є фотографією і навіть
копією в повному розумінні дій інших.
Молодший дошкільник, мимовільно копіюючи зовнішні дії і словесні реакції
оточуючих, наслідує те, що сприймає в даний момент. Поступово в наслідувальну
діяльність дітей починає вклинюватися навчання дітей дорослими.
Надалі в середньому і старшому дошкільному віці, з розвитком сюжетних
рольових ігор, наслідування дещо змінюється як за формою свого прояву, так і за
змістом. Воно все більше й більше набуває форми гри. Через ігрову ситуацію й
ігрові дії дитина відображає не лише окремі явища, але й цілі системи відносин
людей між собою, їхнє ставлення до предметів і явищ, до висловлювань інших.
Формування
наслідувальної діяльності стимулює внутрішні сили дитини — її самосвідомість,
тобто усвідомлення свого «я», свого знання про себе і свого ставлення до себе.
Самосвідомість у своєму розвиненому вигляді, тобто усвідомлення людиною самої
себе як фізичної, духовної і суспільної істоти, виявляється лише у дітей
старшого віку та дорослих людей.
На перших етапах свого розвитку самосвідомість виступає у формі
елементарного уявлення дитини про себе як фізичну істоту — дитина відрізняє
своє тіло від інших предметів і тіл, розрізняє окремі органи тіла, називає їх,
знає їх призначення, пізнає: у дзеркалі своє зображення, навчається
користуватися окремими частинами свого тіла як знаряддям для досягнення певної
мети.. В міру того, як дитина оволодіває мовою і активніше вступає в стосунки з
оточенням, зазнає на собі впливу інших людей, вона починає
усвідомлювати себе не лише як фізичну, але й до певної міри як духовну істоту,
що має певні бажання, наміри, вчинки, вміння, почуття. Діти усвідомлюють свої
сили і можливості, оволодівають своїми рухами і діями. Усвідомлюючи свої
бажання, вони відповідно скеровують свої дії. Усвідомлення дитиною себе як
суб'єкта діяльності яскраво виявляється в її прагненні бути самостійною при
виконанні доручень («Я сам», «Я сама»). У дошкільників виникають і такі прояви
їх самосвідомості, як самовладання, стриманість, самооцінка.
Виховний вплив — це процес організації
сумісної активності вихователя й вихованців і здійснення їхніх
цілеспрямованих дій, які мають на меті зміну психологічних
характеристик
об'єктів виховного впливу.
2. За
смисловим змістом, який актуалізується, прийнято виділяти:
•
Текст у вигляді
прямого змісту, що оформлений у словах, на які реагує особистість вихованця. Скажімо,
певна вимога як настанова до дії у певній ситуації або як соціально прийнятна
оцінка певної ситуації, до якої виробляється ставлення.
•
Контекст (виховний
вплив, що використовує обставини реальної ситуації, які відіграють роль наочної ілюстрації
моделей суспільно схвальної або несхвальної активності людського індивіда), на
чому й зосереджується увага вихованця. Наприклад, хлопець допомагає мамі нести
покупки: молодець, піклується про неї. Не бажає зменшити сильний звук
магнітофона: погано, порушує права на відпочинок навколишніх, яким це може
заважати.
•Підтекст
— непрямий виховний вплив, як правило, це ситуація, яка має два рівні
представленості: зовнішній, що відображається на рівні значень, і внутрішній,
смисл якого можна усвідомити лише в контексті ширшої педагогічної ситуації.
Наприклад, вислів "Кожен має право на помилку" може означати заклик
вихователя з розумінням поставитися до проступку одного з вихованців, а
звернення до балакучого учня з пропозицією заступити педагога при поясненні
нового завдання означає
нагадування йому про необхідність дотримуватися дисципліни.
Так, дошкільнята через незрілість їхніх інтелектуальних
структур, нерозвиненість моральної свідомості найкраще сприймають прямий
текстовий вплив вихователя у вигляді вимоги, яку навіть не потрібно ілюструвати
й аргументувати, оскільки дитина ще не спроможна
це сприйняти й усвідомити. У молодшому шкільному віці, коли велику роль у функціонуванні психіки дитини відіграють наочно образні пам'ять і мислення, велике значення для вихованців починає відігравати приклад навколишніх або ж літературних персонажів. Отже, найдоцільнішими тут стають поряд із текстовими контекстні виховні впливи, які базуються на реальних або художньо відтворених зразках. Нарешті, у підлітковому й юнацькому віці, коли у вихованця підвищена емоційна чутливість, посилена розвитком його абстрактно-логічного мислення, тісно пов'язаного зі здатністю людини виявляти неочевидні факти та їхні зв'язки, настає черга застосовування підтексту, до якого вихованці меншого віку просто не чутливі.
це сприйняти й усвідомити. У молодшому шкільному віці, коли велику роль у функціонуванні психіки дитини відіграють наочно образні пам'ять і мислення, велике значення для вихованців починає відігравати приклад навколишніх або ж літературних персонажів. Отже, найдоцільнішими тут стають поряд із текстовими контекстні виховні впливи, які базуються на реальних або художньо відтворених зразках. Нарешті, у підлітковому й юнацькому віці, коли у вихованця підвищена емоційна чутливість, посилена розвитком його абстрактно-логічного мислення, тісно пов'язаного зі здатністю людини виявляти неочевидні факти та їхні зв'язки, настає черга застосовування підтексту, до якого вихованці меншого віку просто не чутливі.
За психічними станами, які
викликаються у вихованця, виховні впливи можна поділити на такі, що полегшують або пригнічують
активність вихованця, мобілізують його сили або ж астенізують його. У
соціально-психологічній літературі такі впливи називають фасилітуючими:
• Фасилітуючий
вплив — це стимулюючий вплив активності вихователя на вихованця, внаслідок
якого поведінка останнього стає вільнішою, більш невимушеною й продуктивнішою
порівняно з її попередніми проявами. За
таких умов дитина, як правило, переживає стан радості, піднесеності,
відчуває приплив сил і бажання активних дій.
Серед методів виховання такий стимулюючий ефект мають, насамперед, схвалення, заохочування, підбадьорювання, творення ситуації успіху, система
перспективних ліній.
• Інгібіційний вплив, навпаки, обмежує, пригнічує, гальмує активність дитини.
Найчастіше інгібіційний ефект мають різного
роду категоричні заборони, погрози, загрози покарання, здійснення його
та інші методи впливу, орієнтовані на
генерування у вихованця почуття страху або переживання ним власної
неспроможності, неповноцінності та безсилля. Типовою ситуацією створення
пригніченого стану вихованця як наслідку педагогічної некомпетентності є
перенесення оцінки поведінки дитини в конкретній ситуації на оцінку її
особистості в цілому.
За формою організації виховного процесу виховні
впливи можуть
бути:
• Індивідуальними,
розрахованими на конкретного вихованця.
•
Гуртовими, зорієнтованими
на виховну роботу з невеликою групою дітей, об'єднаних на основі певних інтересів.
•
Масовими, у яких
передбачається участь великої кількості учнів (у педагогіці такі форми організації
виховних впливів прийнято називати заходами).
За
інтенсивністю і складністю впливу прийнято розрізняти такі впливи.
•
Психологічно сильний вплив усвідомлюється
людиною, збуджує
її емоційні переживання, спонукає до зміни, коригування поведінки.
•
Психологічно слабкий вплив вихованець
не усвідомлює, емоційно не переживає їх, він не викликає зміни його поведінки. Зазвичай
такий вплив є наслідком недостатнього врахування вихователем віку, статі,
досягнутого вихованцями рівня особистісного розвитку, їхніх значущих потреб і
актуального психологічного стану.
Комментариев нет:
Отправить комментарий